בשביל להבין איך אתם יכולים למנוע טיפול שורש עליכם קודם כל להבין את מבנה השן, החלקים השונים ובאילו פגימות ניתן לטפל לפני שמאוחר מידי.

ישנן חמישה חלקים עיקריים בכל שן, כל חלק בשן תומך ומחובר אל השכבות האחרות ולכן גם מושפע מהן. שלוש השכבות הראשונות הן שכבות מגן, ישנה שכבה פנימית המכילה את העצבים, כלי הדם והאזורים הרגישים יותר ושכבה המחברת את השן לעצמות הלסת, הבה נצלול אל מבנה השן ונבין איך לשמור על השיניים שלנו בריאות לאורך זמן!

השכבה הראשונה, האמייל או הזגוגית – שכבת הכתר

שכבה זו היא השכבה הלבנה שכולנו רואים בחיוך, שכבה זו מגנה על פנים השן ומגנה מפני טראומה, שחיקה חומצה, וזיהומים חיידקיים. השכבה בניגוד למה שאנחנו רואים, אינה לבנה, היא למעשה שקופה.

שכבת האמייל היא החומר החזק ביותר בגוף האדם, היא מורכבת מ-96% מינרלים, ה-4% הנוספים הם חומרים אורגניים שונים ומים כמובן. היא לא מכילה כלי דם או עצבים אבל היא החומר הכי חשוב לשימור אם ברצונכם לשמור על בריאות הפה.

אותו החומר שהופך את השכבה המינרלית הזו לקשוחה, גם הופך אותה לפגיעה, בייחוד כאשר היא באה במגע עם סוג מסוים של חומצה המופרשת על ידי חיידקים המצטברים בחריצים זעירים במבנה האמאייל. החיידקים הללו חיים על פחמימות, מוצרי מתיקה ושתייה, ומאכלים המכילים חומצה הפוגעת במבנה המינרלי של השן.

חומצה זו ממיסה את שכבת האמייל ויוצרת סביבה מושלמת להתפתחות חיידקית הגורמת לחורים שכולנו מכירים. החורים לא נוצרים בין לילה כמובן, אבל שחיקה לאורך זמן של השכבה תתבטא כמעט תמיד בחורים בשן, חלקם כואבים יותר. חלקם כואבים פחות.

רוב המטופלים נדהמים לגלות שרוב החורים בשיניים אינם כואבים.

ישנה אמרה בקרב רופאי שיניים:

סתימות בשיניים עושים לפני הכאבים, כשכואב כבר מאוחר מידי.”

חורים בתחילת דרכם מתרחשים בדרך כלל בשכבת האמייל ואינם גורמים לכאבים. וזה בדיוק השלב הנכון לתקן את החור עם סתימה. אם תגיעו לרופא השיניים בשלב הזה תוכלו להימנע מכאבים וטיפול שורש, חד משמעית!

השכבה השנייה, הדנטין או השנהב – שכבת התמיכה

שכבת הדנטין היא השכבה של חומר צהבהב המצוי מתחת לצמנטום והאמייל, הדנטין פחות קשיח מהאמייל אבל התכונות שלו מאפשרות לו גם לתמוך בשכבה הקשיחה העליונה וגם לשמש בתוך מגן לשכבה התחתונה הרכה יותר, ישנן המון סיבות לשחיקת אמייל כפי שמוסבר בחלק הקודם, וכאשר האמייל נשחק הדנטין נחשף.

הסיבות לחשיפת הדנטין הן רבות, וחלקן אף נובעות מהמניעים הנכונים כפי שיוסבר בהמשך, אבל כמו שכולנו יודעים הדרך לגיהינום רצופה בכוונות טוב.

מבנה השן

הנה כמה סיבות לחשיפת הדנטין:

צחצוח שיניים אינטנסיבי

תמיד אמרו לנו שאנחנו צריכים לצחצח את השיניים חזק בשביל להוריד את רובד חיידקיי השן, באמרה זאת יש אמת, אבל היא גוררת בחובה סיכון. צחצוח אינטנסיבי של השיניים, עם משחת שיניים או מברשת שיניים לא מתאימה יכולים לאורך זמן להוריד את שכבת האמייל המגנה על הדנטין ואף לגרום לנסיגת חניכיים.

לכן מומלץ לצחצח את השיניים בתנועות סיבוביות, לא אגרסיביות מידי אך לא עדינות מידי ולהשתמש במברשת שיניים בעלת סיבים רכים. יש גם להגיע לאזורים החותכים והטוחנים בשיניים וכן לצחצח את הלשון. שני דקות בכל צחצוח, פעמיים ביום יעשה את העבודה.

נסיגת חניכיים תוביל לטיפולי שורש

ישנן המון סיבות לנסיגת חניכיים, מחלות, מחסור בוויטמינים ומינרלים, גנטיקה, עישון, שינויים הורמונליים וחומציות הנוצרת מרובד חיידקיי השן. ברוב הסיבות לנסיגה קשה לשלוט, אבל בהיגיינת הפה ניתן לשלוט יחסית בקלות וזה שווה את המאמץ.

כאשר אין הקפדה על היגיינה, נוצרת אבנית באזורי צוואר השן הגורמת לנסיגת חניכיים וחשיפת שורש השן אשר פגיעה יותר מכותרת השן לחומצת החיידקים.

שחיקת שיניים מסכנת את שורש השן

מטופלים החורקים שיניים בלילה, או מטופלים הנמצאים תחת לחץ נפשי נוטים לשחוק את האמייל על ידי פעולת חיכוך. פעולת חיכוך זו אינה רק יוצרת שחיקה, אלא גם פוגעת במנגנון האחיזה של השן ויכולה אף לפגוע בלסת.

אם אתם שוחקים שיניים במהלך השינה, מומלץ ללבוש מגן שיניים. אבל קח בחשבון שזהו טיפול בתסמין, ולא בבעיה.

 יותר מידי טיפולי שיננית

כששכבת האמייל נפגמת, האבנית שהצטברה בשיניים שלכם מתפקדת בתוך שכבה חוצצת בין הדנטין לבין מזונות קרים, חמים ומתוקים. במהלך ביקור אצל השיננית, האבנית שמכסה את השיניים יורדת מה שיכול להתבטא בחשיפה של הדנטין.

זה כמובן לא אומר שאתם צריכים להימנע מביקור קבוע אצל השיננית, ביקור אצל השיננית משפר את ההיגיינה בפה ולאורך זמן שומר על השיניים. היה ויש רגישות, היא תעבור לאחר כמה ימים.

חומציות גבוהה בפה

חוץ מחיידקים ישנם מקורות אחרים לחומציות הנוצרת בפה. צחצוח לא יעיל שאינו מסיר שאריות מזון, אכילה של ממתקים ומשקאות חומציים או מתוקים. פירות וירקות גם יוצרים את חומציות המדוברת וכמובן ישנם מצבים של חומציות כרונית בפה. כל אלה יכולים לשחוק את האמייל ולפגוע בדנטין.

חור משכבת הדנטין לא יכאב ממש, הוא יהיה רגיש בגלל חשיפת הדנטין, אבל השן עדיין מוגנת מפגיעה חמורה יותר, לכן חובה עליכם לגשת לטיפול כאשר אתם חשים כאבים הנובעים משתיית שתייה חמה, קרה או מתוקה. כל שתזדקקו לו הוא סתימה פשוטה.

 

השכבה השלישית, הצמנטום – שכבת “מלט השן

שכבה זאת מפרידה בין החניכיים לשכבת הדנטין המגינה על השורשים, הצמנטום מתפקד כחוצץ בין העצם האלבאולרית לבין שורשי השן כשם ששכבת האמייל מפרידה בין חלל הפה לפנים השן.

גם בשכבה זאת יש מינרלים וסידן, והיא אף מסוגלת לשקם את עצמה באזורים מסוימים (היא שכבה תאית חיה בחלק מהאזורים, בהבדל מהאמייל), אבל ישנם אזורים בהם היא אינה מסוגל לתקן את עצמה. השכבה אינה חשופה ומתפקדת כרקמה מחברת המגנה על הדנטין והמחברת אותו לעצם האלבאולרית .

אך העובדה שהשכבה הזאת לא חשופה לחלל הפה איננה מגנה עליה מחיידקיים ומחלות חניכיים, אלה יכולים לפגוע בה על ידי יצירה של כיסים בעלי פוטנציאל הזדהמות גבוה, כיסים אלו אוגרים בתוכם חיידקים שלאורך זמן יוצרים חורים.

חורים אשר נוצרים בשכבה עצמה מגיעים אל הדנטין ומוך השן בקלות רבה, ובדרך כלל התהליך מתרחש ללא כאבים, עד שמאוחר מידי, ואז צריך לעבור טיפול שורש או לעקור את השן.

השכבה הרביעית  – מוך השן – השכבה הפנימית

במוך השן נמצאים כלי דם ועצבים המזינים את השן, במוך השן ישנם מוליכים המחוברים עד לשורשים. השכבה מצופה בשכבת דנטין וכאשר השכבה העליונה נפגמת וחיידקיים חודרים למוך השן, הם נוטים ליצור דלקת שמתפשטת במהירות במוך בגלל מבנהו.

לא כל הדלקות במוך כואבות, אבל אם אתם חשים באחד מהסממנים הבאים, כנראה שאפשר להגיד שהחלה דלקת במוך:

  1. כאב שבא והולך – כמו כאב הנובע מחשיפת דנטין, רק חזק יותר.
  2. כאב עמום ומתמשך – בדרך כלל ניתן להרגיעו באמצעות משככי כאבים, אבל הוא תמיד חוזר עם הגירוי הכי קטן.
  3. כאבי פעימות – כאבים חזקים המרגישים כמו פעימות באזור השן.
  4. כאבים מקרינים – כאבי פעימות חזקים המקרינים כאבים לאזורים נוספים בפה, בגרון, בצוואר ואף באוזן.

ישנם אפילו מקרים בהם דלקת במוך השן אינה כואבת בכלל, לפחות בהתחלה.

ניתן להתמודד עם כאבים עמומים באמצעות משככי כאבים כמו שתיארנו, אבל לא מומלץ לקחת משככי כאבים לאורך זמן. בכאבים הרציניים יותר חייבים לטפל ובמהירות, ברוב המקרים תזדקקו לטיפול עזרה ראשונה מידי בשביל להפחית את הכאב.

במצבים שבהם מוך השן הזדהם, לא רק השורשים נפגעים. הפרשה של מוגלה, התנפחות של האזור ועוד תופעות לא נעימות עלולות לגרום לכאבים שלא יאפשרו לכם לתפקד, או לישון ולכן רצוי לקבוע פגישה עם רופא השיניים בהקדם האפשרי!

החלק החמישי – סיבי רצועות החניכיים – periodontal ligament

סיבים אלו מחברים את השן אל עצמות הלסת, הם חיוניים בתפקוד השן מכיוון שהם מייצבים את השן ומתפקדים בתור בלמי הזעזועים של השיניים. בנוסף לתפקידים אלו,, הם מוליכים תחושה וכאשר הם נפגמים כתוצאה מדלקות חניכיים, זיהום חיידקי  או מטראומה, הם מקרינים כאבים עזים.

היה והם נפגמו, ישנו צורך בטיפול שורש מסובך יותר המשקם את החיבור בין השן לעצם הלסת ולפעמים אף נדרשת עקירה והחלפה של השן בשתל דנטלי.

השלבים השונים בטיפול השורש

הסיבה בגללה אתם צריכים לעבור טיפול שורש היא זיהום במוך השן, חיידקים חודרים מבעד לשכבות השונות וגורמים להרס מוך השן. שום טיפול לא יכול להציל את מוך השן בשלב הזה, כולל אנטיביוטיקה. לכן יש לבצע טיפול בהקדם האפשרי בשביל לנקז את הדלקת שנוצרה ובכדי לשקם את שן.

הטיפול מתחלק בדרך כלל לחמישה שלבים:

 

שלב ראשון  – הסבר על התהליך וצילום

לאחר הגעתכם למרפאה, נבקש קצת מידע אישי, לאחר מכן תמלאו שאלון רפואי, לאחר מכן תבצעו צילום, צילום זה יאפשר לנו לאבחן היכן צריך להתבצע הטיפול. אבחון זה דרוש מפני שלעתים כואב למטופלים כל כך שהכאב מקרין לאזורים אחרים. לאחר הצילום, רופא השיניים יבצע אבחנה ולאחר מכן נסביר לכם בדיוק את ההליך.

שלב שני – הרדמה מקומית או בהרדמה מלאה

לאחר ההסבר, נרדים את האזור שבו יתבצע טיפול השורש, כמות החומר המאלחש ניתנת לפי הרגישות של המטופל ומצבו הרפואי. כמו כן, ישנם מקרים בהם מטופלים מעוניינים לעבור אתטיפול השיניים בהרדמה מלאה, ואנחנו ערוכים לספק את השירות הזה במרפאה שלנו.

היה ומטופל מרגיש כאבים נוספים במהלך הטיפול, ניתן לבקש עוד זריקות הרדמה, במקרים קיצוניים ניתן גם לדחות את הטיפול ולבצע אותו בהרדמה מלאה.

תהליך טיפול השורש

שלב שלישי – פתיחת השן וסילוק מוך השן

בשלב זה הרופא מסיר את המוך הדלקתי ומחטא את אזור השורשים ביסודיות, כל חומר אורגני שנישאר באזור המוך גורם לדלקת לאחר הטיפול, ופתיחה מחודשת של השן לטיפול שורש נוסף.

תעלות השן בשלב הזה מעוצבות מחדש באמצעות כלים דקיקים בשביל לאפשר להן לקלוט את החומר האוטם ביעילות.

שלב רביעי – איטום אזור המוך בסתימת שורש

בשלב זה הרופא ממלא את חלל המוך בחומר אוטם המונע כניסה של מזהמים שונים אל אזור החלל. לאחר מילוי החלל הרופא מתקין סתימה זמנית שתשמש כשכבת הגנה נוספת.

שלב חמישי – סתימה קבועה או קיבוע כתר

זהו השלב האחרון בו הרופא משחזר את השן ומביא אותה למצב תקין. שיחזור זה יכול להתבצע באמצעות מבנה וכתר חדש שיורכב על השן. הכתר יכול להיות כתר מתכת, כתר חרסינה על גבי מתכת, כתר זירקוניה על גבי מתכת או כתר זירקוניה מלא.

ישנם כמובן גם מקרים בהם לא יהיה צורך בכתר אלא רק סתימה.

מבנה השורשים בשיניים

בפה ישנם שלושה סוגים של שורשים:

  1. שורשים של שיניים קדמיות – בשיניים הקדמיות שלנו ישנו שורש אחד.
  2. שורשים של שיניים טוחנות תחתונות – בשיניים אלו בדרך כלל יש שני שורשים.
  3. שורשים של שיניים טוחנות עליונות – בשיניים אלו בדרך כלל יש שלושה שורשים.

 

מבנה השורשים בשיניים

 

במקרים מיוחדים, ישנם גם שיניים עם ארבע ואף חמישה שורשים.

 

 

בדיקת רופא
וצילומים חינם!

מלאו את הפרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)

שתפו:

מה אתם חושבים עלינו?

ברצוני להודות לצוות המרפאה של מרפאת שיניים ד"ר בוכניק על השרות המעולה החל מפנינה כהן על ההסבר על הטיפול שיטות הרגעה זה בהחלט עזר ד"ר סימון המדהים על הטיפול שגרם לי לחייך ובחלט העלה לי את הביטחון העצמי ראוי לציין כי נורא חששתי מרופא שיניים שנמנעתי מלהגיע לטיפולים בגלל הפחד.בזכות הצוות המדהים עברתי את הטיפולים ללא פחד ממליצה בחום על המרפאה הזו

פוסטים אחרונים

השתלת שיניים בזאלית – חסרונות

השתלת שיניים בזאלית היא שיטה חדשנית להשתלת שיניים המאפשרת לשקם לסתות עם מחסור משמעותי בעצם. השיטה מבוססת על שתלים ייעודיים בצורת דיסק, המוחדרים לעצם הבזאלית,

רופא שיניים לילדים

בריאות השיניים של ילדים היא חשובה ביותר. שיניים בריאות הן חיוניות לתפקוד תקין של מערכת העיכול, הדיבור והאכילה. בנוסף, שיניים בריאות תורמות לביטחון העצמי של

חניכיים נפוחות: גורמים, תסמינים וטיפול

חניכיים נפוחות הן תופעה שכיחה יחסית, שיכולה להיגרם ממגוון גורמים. ברוב המקרים, נפיחות בחניכיים היא סימן לדלקת חניכיים, מצב שבו החניכיים נדלקות כתוצאה מהצטברות של

בדיקת רופא
וצילומים חינם!

מלאו את הפרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)


ליאת כהן
הגעתי למרפאת שיניים בפתח תקווה, מתוסכלת ממצבי וחוששת מהבאות… שם קיבל אותי ד"ר בוחניק בחיוך מאיר ובסבלנות. תוך מספר דקות הוא פתר לי את הבעיה שהציקה לי כ"כ והחזיר לי את החיוך לפנים – פשוטו כמשמעו :) תודה לצוות הנפלא ולד"ר בוחניק על הטיפול.שרית אברג'ל
רוצה להודות על הטיפול המעולה אותו קיבלתי במרפאתכם בפתח תקווה. נשברה לי שן באמצע היום, קיבלה אותי שולי מנהלת המרפאה ללא תיאום מראש הרגיעה אותי ונתנה לי להבין כי אני בידיים טובות. על אף החשש הגדול מרופא שיניים טיפלה בי ד”ר גל בעדינות ובסבלנות. השהות במרפאה היפה היה נעים וטוב ועל כך תודה הן לשולי והן לד״ר גל הנהדרות.עידן פאניאן
הייתי מטופל בסניף אשדוד ורציתי להוקיר תודה רבה מכל הלב לד"ר ג'ודית שנתנה לי שירות אדיב ומקצועי והובילה אותי משיניים עקומות לשיניים ישרות ואסתטיות. ובסכותה אני קם כל בוקר בהרגשה מדהימה
ותיקים ונהנים מועדון צרכנות לאזרחים ותיקים
הפניקס
דויד שילד ביטוח רפואי בין לאומי
מנורה מבטחים
קבוצת מגדל
הראל
חבר זה הכל בשבילך

בדיקת רופא וצילומים חינם!

מלאו את הפרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

מתוך הבלוג שלנו

סימני אזהרה של בעיות שיניים

בריאות הפה חשובה לבריאות הכללית. שיניים בריאותיות וחניכיים בריאותיות חיוניות לאכילה, דיבור וחיוך. בריאות הפה גם קשורה לבריאות הכללית, ועשויה להשפיע על הסיכון למחלות אחרות,

קרא עוד »

החשיבות של בריאות הפה

בריאות הפה היא מרכיב חשוב בבריאות הכללית. שיניים בריאותיות וחניכיים בריאותיות חיוניות לאכילה, דיבור וחיוך. בריאות הפה גם קשורה לבריאות הכללית, ועשויה להשפיע על הסיכון

קרא עוד »

טיפולי שיניים לזקנים

בריאות הפה היא חשובה בכל גיל, אך בגיל השלישי היא הופכת להיות קריטית עוד יותר. עם הגיל, השיניים נעשות חלשות יותר ורגישות יותר, והחניכיים עלולות

קרא עוד »
WhatsApp

בדיקת רופא וצילומים חינם!

מלאו את הפרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

small_c_popup.png

לא שווה לעזוב מבלי לקבל את ההטבה הזאת

בדיקת רופא, צילומי נשך וצילום פנורמי - חינם.

השאירו פרטים ונחזור אליכם

חובה למלא שדות המסומנים בכוכבית (*)

דילוג לתוכן